onsdag, april 18, 2007

Når det ringer i telefonen...

Av og til ringer telefonen min når jeg sover. Som regel tar jeg den i hånda og sjekker viktigheten. Samtidig prøver jeg å huske hvem jeg er, hvor jeg er, hvilken dag det er og om det er noe jeg skulle ha husket som jeg har glemt. Det tar som regel et par sekunder før jeg fastslår at jeg ikke husker noe av dette, og så svarer jeg telefonen mens jeg fremdeles er halvveis inni drømmeland. Selv om jeg prøver å være våken på dette tidspunktet, er jeg som regel både hes og snøvlete.

Det som er så merkelig er at hvis telefornen min ringer når jeg sover, uansett om det er på et tidspunkt der det er helt ok og normalt å sove, så svarer jeg alltid "neeeeida, jeg er våken jeg", på spørsmål om de vekket meg. Denne høflighetsfrasen slår inn uansett hvor tydelig det er at dette ikke er tilfelle. Av og til sier jeg det til og med i søvne, for etterpå å si "oi, nå våkna jeg, hva snakker vi om?"

Saken er at egentlig blir det bare pinlig. De VET jo at jeg sov, kan jeg ikke bare si: "Joa, jeg sov, men det gjør ikke noe at du vekket meg"? Eller, hvis det er et pinlig sent tidspunkt å sove på: "oida, ja nå var det bra du vekket meg"?

Isteden høres mine søvndrukne samtaler slik ut:
"Hei det er ...(sjefen din)... Vekket jeg deg, eller?"
"Hmmuh hmmum"
"heh..."
"Mmm nneinei. Neida, jeg er våken. Jeg var våken jeg. Vært det lenge."
"Er du syk? Du høres hes ut."
"Eh... nei jeg tror ikke det... tror jeg."
"Ja vi lurte på om du kunn komme å ta en gruppe i morgen?"
"Hm."
"Ja, klokka ti?"
"Ehh... ja hvilken... når... hvor mye er klokka nå?"
"Ti over ni."
"Ja, nei jeg mente hvilken dag er det i morgen? Jeg må bare sjekke planen min...(går ut på stua, ingen plan der, går på badet, ingen plan der, kommer på at jeg ikke har noen plan og at jeg ikke vet hvilken plan jeg snakket om i sted) Jo... på planen står det at jeg har tid ja. Klokka når og hvilken dag sa du?"
"Ti imorgen. I morgen er Onsdag. Sorry at jeg vekka deg, vi sees i morgen!"
"Neinei, jeg sov ikke jeg assa..."

Etter slike samtaler tenker jeg alltid: neste gang sier du at du sov!
Men det husker jeg aldri når jeg er trøtt.

4 kommentarer:

Marte sa...

Hehe, jeg er akkurat lik. Og det funker aldri å si noe annet enn at jeg er våken. Tror jeg prøver å overbevise meg selv mer enn den som ringer;)

Ragnhild sa...

Det har hendt at jeg har snakket med folk og etter på fått sms med omtrent ordlyden "du, avtalte vi noe isted? jeg sov visst" - og noen ganger viser det seg at de ikke husker å ha snakket i telefonen en gang.
Kanskje like greit å slutte å late som om man har vært våken og opplagt lenge..

Ullsokk sa...

skavland og ragnhild: hehe... ja moralen er at man nok bør være ærlig med en gang... men det husker jeg jo aldri:-p

Anonym sa...

Hehhe, jeg har lest dette innlegget før så klart, men nå var det så sent på natta at jeg var så trøtt at jeg holdt på å le meg ihjel! Og så sier jeg akkurat det samme selv når jeg tar telefanten i ørska - ordrett - og det gjør det ikke akkurat mindre morsomt!